naprawa masztu w wozku widlowym

Maszt w wózku widłowym – funkcja, rodzaje i przyczyny awarii

Maszt w wózku widłowym jest jednym z najważniejszych elementów konstrukcji urządzenia, ponieważ odpowiada bezpośrednio za podnoszenie, unoszenie i opuszczanie ładunków. Jakie są rodzaje masztów? Co może doprowadzić do ich awarii? Na czym polega naprawa masztów w wózku widłowym? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dzisiejszym wpisie.

Maszt wózka widłowego – podstawowe informacje

Maszt wózka widłowego jest częścią układu podnoszenia, w skład którego wchodzi kilka niezbędnych elementów, takich jak,

  • karetka – zwana inaczej płytą czołową, porusza się wzdłuż prowadnic i jest integralną częścią masztu,
  • łańcuch – ma za zadanie podwieszania karetki i łączy ją z tłokiem silnika,
  • siłowniki – mają za zadanie opuszczanie karetki,
  • widły – montowane do karetki.

Maszt zamontowany jest pionowo z przodu pojazdu i znajduje się na wyposażeniu większości wózków bliskiego transportu, jak chociażby,

  • wózków widłowych wysokiego składowania,
  • wózków paletowych podnoszących
  • wózków czołowych (spalinowe, elektryczne).

Należy w tym miejscu wspomnieć, iż każdy z tych wózków musi posiadać maszt o określonych parametrach oraz odpowiadający jego udźwigowi maksymalnemu. To właśnie dzięki masztowi możliwe jest składowanie towarów na wysokich regałach. Dodatkowo maszt będzie pełnił w takich sytuacjach rolę stabilizatora i pomagał w utrzymaniu równowagi. Wpłynie to z pewnością na wydajność pracy oraz bezpieczeństwo operatora wózka.

Rodzaje masztów montowanych w wózkach widłowych

Istnieją trzy rodzaje masztów przeznaczonych do wózków widłowych,

  1. Maszt Simplex – standardowy, prosty maszt o pojedynczej budowie, umieszczony centralnie. Wykorzystywany przede wszystkim w urządzeniach o niewielkim zakresie podnoszenia. W tym przypadku karetka unoszona jest razem z ramą masztu.
  2. Maszt Duplex – rozwiązanie stosowane w pojazdach o średnim i dużym udźwigu maksymalnym. To typ masztu, w którym karetkę unosi wysuwany siłownik, a dwa inne, boczne siłowniki unoszą ramę wewnętrzną.
  3. Maszt Triplex – najbardziej zaawansowany typ masztu, pozwalający na operację unoszenia ładunków na duże wysokości. Wyposażony w dwie ramy wewnętrzne, które skutecznie zwiększają zasięg masztu.

Przyczyny awarii masztów w wózkach widłowych

Pomimo tego, że maszty produkuje się z bardzo wytrzymałych materiałów, to czasami zdarzają się sytuacje, kiedy ulegają awarii. Przyczyn może być wiele – od różnego rodzaju zdarzeń losowych, aż po awarie wynikające z nieprawidłowej eksploatacji pojazdu. Maszt może ulec uszkodzeniu w wyniku,

  • nadmiernego przeciążania pojazdu i lekceważenia informacji o maksymalnym dopuszczalnym udźwigu wózka widłowego,
  • stosowania pojazdu niezgodnie z jego przeznaczeniem,
  • uszkodzeń wynikających z kolizji lub upadku materiałów z dużej wysokości,
  • obsługi pojazdu przez osoby nieposiadające uprawnień.

Prócz fizycznych uszkodzeń, o awarii masztu wózka widłowego będą informować nas problemy z jego płynną pracą,

  • brak płynności podczas podnoszenia i opuszczania ładunku,
  • problem z osiągnięciem maksymalnej wysokości,
  • uniesiony ładunek opada,
  • inne elementy jak karetka są uszkodzone, posiadają wgniecenia, skrzywienia itp.

W takim przypadku konieczna będzie wymiana na nowy lub regeneracja masztu wózka widłowego.

W łatwy sposób można przekonać się osobiście czy układ podnoszenia działa prawidłowo i nie wymaga ingerencji wykwalifikowanego serwisu. W tym celu operator wózka powinien podnieść na wysokość 20 centymetrów ładunek odpowiadający maksymalnemu dopuszczalnemu udźwigowi i obserwować tempo opadania wideł. Jeśli te będą opadać szybciej niż w tempie 1 centymetra na minutę, konieczna będzie naprawa tego elementu.

Warto również dokonywać oceny wizualnej i starać się ocenić czy rama nie uległa odkształceniu oraz czy opadający maszt oraz widły nie wydają podejrzanych dźwięków, nie słychać tarcia, itp.

Naprawy masztów wózków widłowych

W przypadku awarii możesz zdecydować się na wymianę masztu na nowy lub przeprowadzenie profesjonalnej regeneracji masztu wózka widłowego. W naszym serwisie przeprowadzamy  kompleksowe naprawy pojazdów obejmujące wymianę wielu podzespołów, takich jak np. rolka masztu wózka widłowego, przewodów hydraulicznych czy naprawa układów elektronicznych.

W przypadku większości awarii możliwe są naprawy spawalnicze oraz regeneracja masztu wózka widłowego. Są one doskonałą alternatywą dla kupna nowych części. Należy w tym miejscu nadmienić, iż wózki widłowe oraz dźwignice w świetle obowiązującego prawa podlegają nadzorowi Urzędowi Dozoru Technicznego (UDT). Oznacza to, że naprawy takich urządzeń mogą być wykonywane tylko i wyłącznie przez wykwalifikowanych specjalistów, posiadających stosowne uprawnienia.

Spawacz UDT bez większych trudności dokona napraw lub podejmie się regeneracji masztu wózka widłowego. Dobry specjalista poradzi sobie z naprawą większości uszkodzeń czy pęknięć wynikających z eksploatacji wózków widłowych, a każda tego typu naprawa jest poprzedzona dokładnymi oględzinami. Regeneracja masztu wózka widłowego pozwoli Ci zaoszczędzić pieniądze i cenny czas.

Wózki widłowe to urządzenia, bez których wiele zakładów pracy nie mogłoby funkcjonować. Awaria masztu sprawia, że wózek nie może realizować swoich podstawowych zadań. W takiej sytuacji zgłoś się do serwisu Lubritech, by uzyskać fachową pomoc – posiadamy uprawnienia UDT do przeprowadzenia napraw spawalniczych w wózkach widłowych. Wszystkie nasze naprawy są uzgadnianie w UDT, TDT i WDT.

Zostaw kontakt!

Udostępnij artykuł

Skopiuj link do pamięci

Kopiuj