Wózek widłowy to najpopularniejsze urządzenie służące do transportu bliskiego, które pozwala na swobodne przewożenie oraz podnoszenie różnorodnych ładunków. Jednym z głównych elementów jego budowy jest maszt, który pozwala na podnoszenie i opuszczanie ładunku.

Budowa masztu wózka widłowego

Wózek widłowy wyposażony może być w maszt. Modele dostępne na rynku różnią się między sobą nośnością oraz wysokością roboczą. Maszty mogą być jedno-, dwu- lub trzystopniowe. Maszt wózka widłowego jest elementem, który odpowiedzialny jest za podnoszenie, opuszczanie oraz podtrzymywanie przewożonego ładunku.

Każdy maszt wózka widłowego zbudowany jest z ramy zewnętrznej, dzięki której połączony jest z całą konstrukcją wózka widłowego. W bocznych ramionach ramy umieszczone są specjalne rolki, po których porusza się konstrukcja ramy wewnętrznej. Na ramie zewnętrznej zamontowane są odpowiednie siłowniki, które z kolei odpowiadają za ruch ramy wewnętrznej.

Rama wewnętrzna w swoich ramionach posiada (w zależności od rodzaju masztu) wbudowaną kolejną ramę wewnętrzną lub karetkę.

Co zrobić w przypadku pęknięcia masztu?

Wózek widłowy może ulec uszkodzeniu mechanicznemu. Często dochodzi do pęknięcia lub zdeformowania masztu. W takim przypadku warto oddać wózek do naprawy do profesjonalnego serwisu wózków widłowych.

Naprawy spawalnicze wózków widłowych są doskonałą alternatywą dla kupna nowych sprzętów. Dobry spawacz UDT bez większych trudności przeprowadzi stosowne naprawy lub regeneracje uszkodzonego masztu. Specjalista oceni stan szkód i podpowie, jakie kroki należy wykonać, by przywrócić wózek do dawnej sprawności.

 

Maszt wózka widłowego jest bardzo ważnym elementem urządzenia. Ma bezpośredni wpływ na wydajność pracy operatorów. Jego awaria może skończyć się kosztownym przestojem, dlatego warto pamiętać o regularnych przeglądach i serwisowaniu wózka widłowego.