Karetka jako płyta czołowa zamocowana na maszcie, do której dodatkowo montuje się widły i kratę ochronną, jest mocno eksploatowaną częścią wózka widłowego. Aby jednak w pełni korzystać z możliwości jakie nam daje, powinniśmy skupić się nad odpowiednim jest dopasowaniem. Karetki wózków widłowych dzielą się bowiem na klasy, które z kolei decydują o doborze osprzętu, m.in. wideł.
Karetka wideł – podział i zastosowanie
Występuje pięć rodzajów karetek do wózków widłowych, tak zwanych klas, a w nich odpowiednie podtypy, A oraz B. Klasy te są zgodne z ogólnie przyjętym standardem ISO/FEM, który jest taki sam dla wszystkich wózków widłowych, bez względu na jego markę. Każda z klas wraz z podtypem odpowiada za inny udźwig wózka i odległość pomiędzy dwoma mocowaniami wideł, górnym i dolnym. Ma to wpływ na wysokość konkretnej karetki, a jej wybór opiera się na udźwigu i wysokości, na jakiej powinien być zamocowany dolny zaczep wideł.
- Klasa I – dla wózków o udźwigu do 999 kg.
- Klasa II – dla wózków o udźwigu od 1000 kg do 2500 kg.
- Klasa III – dla wózków o udźwigu od 3000 kg do 3500 kg.
- Klasa IV – dla wózków o udźwigu od 5000 kg do 10000 kg.
- Klasa V – dla wózków o udźwigu powyżej 10000 kg.
Karetki nie są jednak montowane w każdym pojeździe, nie spotkamy ich w wózkach widłowych, które nie są wyposażone w maszt m.in. w wózkach paletowych. Karetka stanowi bowiem bardzo istotny element, który zamocowany jest bezpośrednio do masztu. Karetka przesuwa się na rolkach po prowadnicach, a jej zadaniem jest zapewnienie równoległego położenia wideł względem masztu.
Serwis karetek do wózków widłowych
Odpowiednie dopasowanie karetki do wózka pozwoli na właściwy montaż wideł lub innego osprzętu, a to z kolei daje nam możliwość maksymalnego wykorzystania urządzenia. Ten niezwykle ważny element powinien być skontrolowany przed wykonaniem pracy. Serwis karetek w wózkach widłowych jest niezbędny, kiedy pojawią się znaczne wyszczerbienia i wygięcia. Jest to bowiem bardzo niebezpieczna sytuacja dla kierowcy, który jest narażony na przyciśnięcie ciężkim ładunkiem. Jakiekolwiek problemy pojawiające się przy podnoszeniu lub opuszczaniu wideł, wygięcie się wideł lub ich wytarcie, powinny skłonić właściciela do wizyty w serwisie.
Podsumowanie – jak zapobiegać usterkom karetek?
Przede wszystkim powinniśmy zadbać o prawidłowe dopasowanie klasy i typu karetki, ponieważ błąd w doborze tego osprzętu będzie sprawiać trudności w użytkowaniu. Ważne są również przeglądy wózków i poszczególnych komponentów w serwisie Pozwolą one na odpowiednio szybkie wykrycie drobnych usterek lub zużycia. Dzięki temu unikniemy poważniejszych uszkodzeń, zagrażających zdrowiu i życiu operatora.